Ben ik te laat voor YouTube Cash Cow in 2024?

Heb je ooit het gevoel gehad dat je de trein hebt gemist als het gaat om YouTube Cash Cow? 

Met de enorme groei aan cash-cow kanalen en nieuwe influencers op YouTube, en het gemak van de explosie aan AI-tools is het gemakkelijk om te denken dat je de boot gemist hebt. (of was het de trein?)

Laat je alleen niet gek maken door die FOMO-onzin.

Ondanks de clickbait-video’s die YouTube Cash Cow als oplichterij bestempelen, is het in 2024 nog steeds een gauw winstgevende business,en zijn kanalen nog steeds relatief snel op te bouwen.

Verandering in het YouTube Cash Cow landschap: Level-up!

Laten we eerlijk zijn; dingen zijn echt wel veranderd.

Met een toename van het aantal cashcow kanalen en de toenemende concurrentie is de lat absoluut hoger gelegd.

Als je wilt dat je video’s opvallen in de menigte, en dus viraal gaan, moet je je best doen.

Dat betekent scherpere scripts, opvallendere thumbnails, geweldige voice-overs en gelikte montage. Maar goed, je hebt sinds kort AI als je persoonlijke assistent.

Deze tools kunnen je hulpje zijn en je helpen inhoud van topkwaliteit te produceren, hoewel ze de menselijke aanraking zeker niet volledig kunnen vervangen.

Maar goed, de YouTube scene is in 2024 ten opzichte van 2022 en 2021 weer enorm veranderd.

Het is alsof je schilderachtige kleine buurtcafé, plotseling de volgende hotspot wordt; ineens ben je niet de enige die je favoriete caramel macchiato bestelt.

Nu overspoelt elke Tom, Dick en Harry de zaal, en de barista’s moeten alles uit de kast halen om bij te blijven. En alle klanten tevreden te houden, voordat ze weer doorgaan naar een ander koffiezaakje.

Dat is YouTube nu zo’n beetje, met alle nieuwe cash-cow kanalen, en creators met reactievideos.

Het platform is van een dorpje in Groningen, naar een grote stad als Amsterdam van makers en ideeën geworden, die elk strijden om hun stukje van de digitale taart.

Waar het koffiezaakje in een dorpje in Groningen makkelijk de helft van de bezoekers kon winnen, heeft het midden in hartje Amsterdam moeite om te dealen met de moordende concurrentie.

Wat betekent dat voor jou?

Simpel: je moet je mouwen opstropen en aan de slag gaan als nooit tevoren. Laten we het opsplitsen:

  • 1: Scherpere scripts: Voorbij zijn de dagen dat je er maar mee bezig was en verwachtte dat je publiek zou blijven hangen.
  • Je script moet net zo nauwkeurig zijn afgesteld als een high-end sportwagen: geen stotteren, geen onnodige omwegen, gewoon vloeiende, meeslepende inhoud die je publiek vasthoudt.
  • 2: Opvallende thumbnails: Beschouw thumbnails als de etalage van je kanaal.
  • Ook is een beetje extra click-bait nodig om mensen binnen te lokken.
  • Maar doe dit niet teveel, want dan lopen mensen ook gillend weg na het kijken van de video zelf.
  • Maak thumbnails die schreeuwen: “Klik mij!” maar behoud een sfeer van mysterie om de nieuwsgierige aagjes binnen te halen.
  • 3: Steengoeie Voice-overs: Jouw voice-over is de maestro, die de emotionele hoogte- en dieptepunten van je inhoud dirigeert. Of je nu de AI-route kiest of zelf de microfoon gebruikt, de stem moet net zo authentiek en meeslepend zijn als Morgan Freeman die je levensreis vertelt.
  • 4: Strakke editing: Ken je die filmpjes die je de tijd doen vergeten? Dat is de kracht van goede editing. Je wilt je video’s zo naadloos splitsen, knippen en overzetten dat je kijkers meegesleept worden in de rit en vergeten dat ze alleen maar voor een scherm zitten.
Oké, hoe maar even: Hoe moet ik dit doen?

Dus denk je nu: “Ik moet een berg beklimmen, maar ik heb alleen een wandelstok.”

Maak je geen zorgen; die wandelstok is je geheime wapen: AI.

Kunstmatige intelligentie is als een oud, degelijk Zwitserse zakmes, boordevol tools om je met al je taken te helpen.

(Lekker oud voorbeeldje wel Thijs, maar toch had ik vroeger op vakantie altijd zo’n rood klapmesje bij me. Lach maar.)

Van het genereren van boeiende scripts, tot het leveren van realistische maar boeiende voice-overs:

AI-tools kunnen je hele filmproductie zijn, zonder het Hollywood-budget wat je normaal nodig hebt.

Maar: Een kleine nuance

Laten we onszelf echter niet voor de gek houden.

Hoewel AI de Robin van je Batman kan zijn, zal hij niet naar binnen stampen om de wereld te redden.

Het is er om je te helpen, je YouTube leven overduidelijk makkelijker te maken en misschien een vleugje professionaliteit toe te voegen.

Toch mist AI nog steeds het hart, het instinct en het creatieve genie dat alleen jij ter tafel brengt.

Ook mis je nog echt het stukje strategie om goeie keuzes voor je kanaal te maken, en de juiste titels/onderwerpen te kiezen met daadwerkelijke viral-potentie.

Het mes snijd aan twee kanten

AI-tools zijn een gamechanger; ze hebben een revolutie teweeggebracht op het gebied van voice-overs, videobewerking en het schrijven van scripts.

Echter snijd het mes aan twee kanten:

Ja, AI is makkelijk, maar hoe makkelijk is te makkelijk?

Natuurlijk kun je een heleboel video’s uitbrengen, maar kwaliteit is cruciaal.

Pas op voor demonetization!

YouTube is niet verlegen om kanalen te demonetizen die zij als ‘lui’ beschouwen, en ze zijn vooral kieskeurig als het om (slechte) AI-stemmen gaat.

We hebben een artikel geschreven over YouTube AI voiceovers, dit kun je hier lezen, hoe je daar mee om moet gaan.

Dus hoe gebruik je AI zonder slachtoffer te worden van het raadselachtige beleid van YouTube?

Probeer op ten minste één gebied uit te blinken, of het nu gaat om het schrijven van scripts, voice-overs of videobewerking.

  • Rete goede scripts
  • Rete goede voice-overs
  • Rete goede editing.

En het liefst een combinatie van meerdere!

Waarom is dit nodig?

Als meer makers van (cash cow) videos zich bij YouTube aansluiten, is het alsof er meer artiesten op een festival zijn; het zorgt voor een groter, divers publiek.

Deze toename van de inhoud zorgt in wezen voor meer ruimte voor advertenties, wat uitstekend nieuws is voor YouTube.

Zij kunnen als platform meer verdienen, maar ook adverteerders mogen dus meeprofiteren van de winst via het partner programma.

Hier komt echter de wending.

Stel je voor dat je een van die muzikanten op het festival bent. Hoe meer acts er op de line-up staan, hoe moeilijker het is om headliner te zijn.

De baas van het festival (YouTube) is slim, en belooft je te betalen als je gratis komt optreden. YouTube belooft je een heel groot publiek te geven, maar:

Je krijgt alleen betaald als er veel mensen op je optreden afkomen.

Adverteerders (de festivalbezoekers) hebben nu een keus aan kanalen waaruit ze kunnen kiezen, waardoor jij mogelijk met de kruimels blijft zitten.

Naast minder views in de drukkere niches, betekent dit ook iets voor je verdiensten.

Dit kan zich vertalen in minder concurrerende biedingen voor advertentieplaatsingen op uw kanaal, wat leidt tot lagere CPM’s (Cost Per Mille, of het bedrag dat je verdient per 1000 weergaven).

Leuk dat je op een groot festival staat, maar wat is het balen dat je betaalt krijgt naar hoeveel mensen bij je concert aanwezig waren.

De gouden regel: leg niet al je eieren in één mandje.

Advertentie-inkomsten zijn als uw dagelijkse werk; het betaalt de rekeningen, maar is niet uw hele financiële portefeuille.

Slimme YouTubers diversifiëren.

Zie het als een spaarpotje, bijbaantje waar je tijd in investeert of misschien beleg je wel in aandelen.

Misschien lanceer je een merchandiselijn, creëer je een betaald abonnementsmodel (met kanaallidmaatschappen of Patreons) of werk je samen met merken voor gesponsorde inhoud.

De truc is om niet alleen op AdSense-inkomsten te vertrouwen om je kanaal winstgevend te houden.

Verzadiging betekent niet altijd dat je moet opzouten.

Hoewel het lijkt alsof de YouTube-markt verzadigd raakt, moet je er rekening mee houden dat een vollere markt vaak gepaard gaat met een voller publiek.

De sleutel is niet alleen om dat publiek aan te trekken, maar om te diversifiëren hoe je van hun soms wat korte aandacht profiteert.

Het is een beetje alsof je niet alleen optreed op het festival, maar ook dure truien en T-shirts aanbiedt bij de bezoekers die wel op je optreden kwamen.

Meer opties, meer inkomstenstromen en een vangnet voor als het moeilijk wordt.

Meest gestarte niche in 2024 voor beginners: Finance

Wat is meer nagelbijten dan in een gloeiend hete niche als de zakenwereld en de financiële sector springen?

Als je het doet: Doe het met als beginner niet alleen, gebruik de AI-tools!

Deze specifieke ruimte is niet voor angsthazen of ongeduldige mensen, ik blijf er zelf weg.

Het kan langer duren om in dergelijke competitieve niches inkomsten te genereren, maar als het goed wordt gedaan, zijn de beloningen het zweet en de strategie meer dan waard.

En onthoud als beginner:

Als je begint, is YouTube als een puzzel, waarbij je langzaam ontdekt wie je bent en wie je publiek is.

YouTube is ook wel een tijdje bezig om je kanaal een plekje in het algoritme te geven, maar als dit gebeurd, is dat tof.

Concentreer je op het verbeteren van uw klikfrequenties (CTR) en videoretentiepercentages (AVD).

Hierdoor wordt het algoritme van YouTube beter geïnformeerd, zodat je video’s bij de juiste doelgroep terechtkomen.

YouTube Cash Cow is anno 2024 springlevend, maar het is niet meer het makkelijke wilde westen dat het eerst was.

Met een goeie strategie, een vleugje AI-magie en een analytische blik tijdens je niche-research kun je door het steeds veranderende landschap navigeren.

Wil je dieper ingaan op de mechanismen van YouTube-succes?

Denk er dan over na om te beginnen met het lezen van hoe ik begonnen ben met YouTube Cash Cow.

Dus waar wacht je op? Stop met aarzelen en begin met creëren.

Samen aan YouTube Cash Cow beginnen?

Volg dezelfde cursus als ik toen ik begon met YouTube! Naast 200 euro korting met mijn code THIJS200, krijg je mijn e-book, toegang tot mijn privé e-mailadres en maak je kans op 4 gratis privé coachings t.w.v. 400 euro! 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x